marți, 10 noiembrie 2009

Taxe si impozite

In luna aprilie anul asta mi-am luat o masina. Bineinteles ca intr-o tara cu salarii si strazi de mana a doua am luat-o si pe ea tot la mana a doua. Si ca orice sofer constiincios, trebuie sa platesc impozit la primarie pentru ea. Bun, azi am fost la ghiseele unde se incaseaza banii astia. O tanti cu o masca chirurgicala atarnand de gat bate de zor ceva la calculator. O intreb daca pot plati la ea. Imi zice ca da, dar mai trebuie sa astept (pe banii mei, normal). Chitesc eu un ghiseu unde un nene tocmai pleca si nu mai ramanea nimeni dupa el. Tzup acolo, unde dau de o alta tanti cu masca chirurgicala atarnand la gat. Asta mai amabila, ma serveste. Problema mea era ca tipul de la care am cumparat masina deja platise impozitul pana la sfarsitul anului inca din primavara, asa ca eu vroiam civilizat sa o conving pe tanti ca nu mai trebuie sa platesc si eu, inca o data, impozitul auto, deoarece banii pentru masina in cauza deja intrasera in bugetul local, pana la urma impozitul merge cu masina, nu cu persoana care o detine, nu? Si daca o masina se vinde de 10 ori intr-un an, de ce sa se plateasca acelasi impozit de 10 ori? Nu. In birocratia imputita care ne caracterizeaza, tanti imi explica demontandu-mi apararea sustinuta de chitante si contract ca nu conteaza, vanzatorul poate sa vina sa-si ceara banii inapoi pentru perioada ramasa din an dupa vanzare, adica eu platesc, dupa care el vine si face o cerere, asteapta sa i se aprobe, dupa aia vine iar sa ia 30 de lei. Logic, nu? Dar legal este. Cum individul, la valoarea lui, nu isi va pierde timpul si nervii cu asa ceva, banii vor ramane in bugetul local fara drept. Stiu, nu e o suma cine stie ce. Totusi de la multi se aduna niste sume uriase, care nu ar trebui sa se adune pentru ca nu e drept sa platesti aceeasi taxa de doua ori, si sa fii nevoit s-o lasi asa pentru simplul fapt ca aparatul birocratic te pune pe multe drumuri atunci cand vine vorba sa-ti dea niste bani care, de altfel, ti se cuvin.
Asa ca, tataie, data viitoare cand iti mai vin idei tropicale, lasa-i incolo de palmieri, gandeste-te ce sunt doi fraieri si multi altii asemenea lor, care au platit de doua ori un impozit pe masina. Macar fa-le strazi sa aiba pe unde sa mearga, asa, din oblgatie morala.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu