miercuri, 31 decembrie 2008

Redu caldura ca-i criza, mon cher'

De cateva zile a venit frigul si la noi, si dupa cum stiti, Galatiul, ca la multe alte capitole, este un oras codas si la ajungerea frigului. Ce daca ruskya zima e mai aproape de noi si fratii de peste prut vin incaltati cu tenisi, la noi tot e cald. Cine a fost vreodata in combinat sau in Moldovulcan stie la ce ma refer si care e sursa.

Ei, de cateva zile chiar s-a facut frig. Dar un frig din ala cumplit, completat de specificul vantos al orasului de la Dunare, de-ti ingheata moaca in cateva minute si spatiul interbucal (adica ala dintre fese, ca gura ingheata de cum o deschizi) se face bocna si el repede daca te prinde pe la banci, tribunal, stadion sau prin alte parti unde bate vantul si cand e canicula si calm atmosferic.

Anul asta e deosebit. De ce? Hai sa incep nu cu foarte mult timp in urma, adica de acum doi ani. Cum am mai povestit prin niste articole, stau intr-un bloc unde majoritatea vecinilor sunt pensionari, si nu din aia din armata sau securitate cu sute de milioane pe luna, ci din aia simpli. Iarna de cum dadea gerul, caloriferele mergeau asa si asa, mai mult in directia frigiderului, ca era totul la pausal si plateam cat zicea furnizorul, asa ca vecinii dadeau goarna la aragaz, ca si gazul era tot la pausal si nu foarte scump. La mine, unde zece ore pe zi nu statea nimeni si peste noapte dormeam, nu imi permiteam sa las focul aprins mai mult de o ora -doua, cam cat gateam ceva la aragaz, plus ca mirosul de mercaptan ars nu era prea placut... in fine, unde nu e bani nu e nici pretentii (cum imi spunea un taran de plutonier in armata).

Anul trecut, dupa multe lupte cu mentalitati gen "fac eu economie, dar de ce sa platesc pentru citire, ce, nu pot sa-mi citesc si singur cat arata?...", am reusit de ne-am pus repartitoare pe scara. Acu' eu mi-am pus si calorifere noi, ca alea de 40 de ani de la facerea blocului cam dadeau rateuri. Iarna trecuta a fost boierie... cald si bine. Ce-i drept ca a si mers repartitorul, dar am facut ceva economie fata de cat plateam inainte. Asta pana a venit nota de plata la intretinere...
La mine a fost bine, nu mai tin minte exact cat, dar nu a sarit de 150 lei caldura, si a fost cald, nene, nu ca inainte cand sarea de doua milioane si tremuram in casa. Problema a fost la vecini. In afara de cativa care aveau cam ca mine, dar si varste apropiate, la ceilalti factura la caldura daca nu era de cateva sute de mii, chiar batea spre zero absolut. Bun, zic, oamenii pensionari, se duc dimineata si iau paine, in rest stau cu ilicul sub plapuma intr-o singura camera, nu deschid geamurile, merge si fara calorifere cand nu e ger cumplit afara. Asta pana mi-au fugit ochii pe coloana tabelului unde era nota la gaz. Sa lesin, nu alta... am platit vreo 80 de lei, asta in conditiile in care am folosit gazul doar la gatit cateva chestii.

Ca era la pausal... adica inchid caloriferul si fac economie cu repartitorul dar dau drumul la aragaz, ca platesc toti fraierii din bloc gazul. Asta pana ne-am bagat picioarele si am propus in sedinta de asociatie sa se traga contor separat la gaz de fiecare apartament. Iar lupte, iar idei de genul "facem bomba in bloc", "i-ati vazut pe aia de la Craiova cum a sarit blocul in aer si au ramas oamenii pe drumuri", ca doar daca stai acasa toata ziua ai si timp sa te uiti la prosteve la ora 5, dar pana la urma am reusit si treaba asta. Acum platesc maxim 15 lei la gaz pe luna. Caldura nu trece de 150. Oricum, daca la vecini e frig in case imi ia si mie din caldura, dar trecem peste. Ideea e ca platesc cat consum. Ca vecinu' daca vrea sa arda gaz de cateva milioane, e treaba lui. Nu plateste cateva sute de mii si ceilalti fraieri restul. C-asa-i normal. Intr-adevar nu e normal ca din pensie sa nu stie ce sa ia mai intai, si sa nu ii ramana prea multi bani sa se incalzeasca pe vremea asta, dar nu e vina mea aici. Pentru ca eu vreau sa imi fie cald si deocamdata imi permit chestia asta. Si pentru ca nu sunt obligat sa-mi permit sa-i fie si lu' vecinu' cald.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu